Vitruvius ontwerpen werden gebasseerd op het latijnse of griekse kruis. In de renaissance was men geinstresseerd in de kennis vanuit de klassieke oudheid.
Vitruvius heeft in de vitruviusman de overeenkomsten opgesteld voor Lichaamsverhoudingen. Dit is vertaald in een tekening van de mens. Leonardo da Vinci bepaalde systematisch de lichaamsmaten van een man door het lichaam zowel in een cirkel als in een vierkant te plaatsen. De (bekendste) Vitruviusman komt van de tekening van Leonardo da Vinci van omstreeks 1490.

De navel van de mens ziet hij als middel punt van een gedefinieerde cirkel en vierkant. De leden maten staan in verhouding tot elkaar. Deze verhoudingen beschouwde Vitruvius als ideale basismaten voor het ontwerpen van een gebouw. Het menselijk lichaam kan niet alleen worden gemeten door het in een cirkel te plaatsen. Dit wordt duidelijk wanneer er in het in een vierkant geplaatst wordt.
De afstand van de voeten tot de top van het hoofd is gelijk aan de afstand van het geheel uitgesterkte armen, zodat de haaks op elkaar staande lijnen die de figuur insluiten, een vierkant vormen.
Vaak wordt de Vitruviusman van Leonardo da Vinci gebruikt om de gulden snede aan te duiden. Ook wordt hij vaak genoemd in verband met een pentagon (vijfhoek) of een pentagram (vijfpuntige ster). Door zijn mathematische volmaaktheid (gulden snede) werd het pentagram het symbool van de wiskundige Pythagoras.
Vitruvius toonde zich een groot voorstander van de proporties van het menselijk lichaam als basis voor de ideale maatverhoudingen van een gebouw. Zijn vastgestelde systeem van verhoudingen tussen de lengte, de breedte, de diepte en de hoogte is door Leonardo da Vinci uitgewerkt in de beroemde tekening Uomini universali. Ook formuleerde Vitruvius drie basiswaarden voor architectuur: schoonheid, functionaliteit en stevigheid.